Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
- Forklare bias og confounding.
- Redegøre for de mest almindelige epidemiologiske studiedesigns.
- Redegøre for systematiske reviews og metaanalyser.
- Redegøre for de almindeligst forekommende datatyper: kontinuerte, diskrete, kategoriske, binære samt levetidsdata. Dertil uafhængige vs parrede data.
- Forklare de oftest forekommende analyser (simple sammenligninger såvel som multiple regressionsmodeller). Herunder redegøre for disse modellers forudsætninger og resultater (modelantagelser og fortolkninger).
- Reflektere over statistikkens betydning på det sundhedsvidenskabelige område . Herunder beskrive designets såvel som den statistiske usikkerheds betydning for sundhedsvidenskabelige undersøgelser.
Færdigheder
- Gennemføre konkrete simple såvel som multiple regressionsanalyser ved brug af SAS.
- Begrunde valg af statistisk metode til analyse af en konkret problemstilling knyttet til et specifikt datasæt. Herunder vurdere om analysens forudsætninger (modelantagelserne) er opfyldt.
- Fortolke resultaterne af simple såvel som multiple regressionsanalyser, der i princippet kunne være udført med et hvilket som helst statistisk software.
- Præsentere resultaterne af de statistiske analyser klart og lødigt. Herunder bedømme designets og den statistiske usikkerheds betydning for analysens konklusioner.
- Udforme statistiske rapporter med en klar problemformulering, metodegennemgang, resultatpræsentation, diskussion og konklusion herunder kursets obligatoriske rapport.
- Læse og bedømme statistiske oplysninger i rapporter, videnskabelige artikler og medier.
Kompetencer
- Overføre basal statistisk teori, metode og ræsonnement til anvendelse indenfor det sundhedsvidenskabelige område i det efterfølgende arbejdsliv.
- Selvstændigt planlægge og udføre statistiske analyser.
- Indgå professionelt i sundhedsfagligt projektsamarbejde hvor statistiske oplysninger har betydning enten som produkt af eller som beslutningsgrundlag for det overordnede projekt.